DoorFreya/
/

Hoe upload je een blog in WordPress?

Misschien heb je het zelf al wel eens geprobeerd, maar heb je toch nog een geheugensteuntje nodig. Of misschien wordt dit de eerste keer dat je een blog uploadt in WordPress, hoe dan ook zal je zeker wat hebben aan deze blog. In deze blog leggen we namelijk uit hoe je een blog uploadt in WordPress. 

Stap 1: De WordPress blog aanmaken

Wanneer je bent ingelogd op jouw WordPress site kom je in je 'Dashboard'. Links langs de pagina's loopt een verticaal menu. Klik hier op het kopje 'Berichten'. Je bent nu in je blog overzicht. Je hebt hier verschillende opties, zo kun je je concepten zien, de berichten die je gepost hebt en hoe goed de SEO is van de berichten. Boven aan de pagina zie je de knop 'Nieuw Bericht' Klik hierop om een nieuwe blog aan te maken. Je kunt ook vanuit het 'Dashboard' met de muis over 'Berichten' heen hoveren. Hier zie je verschillende opties waaronder 'Nieuw bericht'.

Als je op 'Nieuw bericht' hebt geklikt kom je in een scherm met bovenaan de pagina een invulvak voor de titel. Het grotere vak daaronder is voor de inhoud van je blog. Je kunt hier verschillende tekstbewerkingen doen. Als je in word werkt met 'tekst opmaak' en titels en subtitel definieert, dan zal WordPress dit automatisch overnemen. Ook kun je teksten vetgedrukt maken, schuingedrukt, een opsomming maken of een link invoegen.

In het WordPress veld zie je de basistekst, als je echt wilt zien hoe de opgemaakte tekst er uit ziet klik dan rechts bovenin op de knop 'Voorbeeld'.

Stap 2: Een galerij aanmaken

Via WordPress zelf
Om een galerij aan te maken kun je klikken op 'Media toevoegen'. Je Media opent nu, links zie je een balk met verschillende opties. Hier kun je kiezen voor 'Galerij aanmaken', klik hierop zodat je ziet dat die geselecteerd is. Daarna kun je de foto's selecteren die je in de galerij wilt hebben. Als je in het berichtvak van WordPress op je galerij klikt kun je op het pennetje bovenaan drukken en de instellingen veranderen. Zo kun je de foto's vergroten of verkleinen. En het aantal kolommen naast elkaar bepalen.

Natuurlijk kun je via 'Media toevoegen' ook losse afbeeldingen toevoegen. Deze komen dan los in het bericht te staan in plaats van in een galerij.

Via de gratis NextGEN Gallery plugin
Naast 'Media toevoegen' staat 'Add Galery'. Als je hierop klikt opent er een nieuw scherm. In de linker balk staat 'Afbeeldingen uploaden'. Open de pagina en upload de foto's die je in de galerij wilt, je kunt ze vanuit je computer uploaden maar ook uit de WordPress mediabibliotheek. Dit doe je met de knop 'Import from media library' en klik daarna op 'Select images', de WordPress media galerij opent vanzelf. Boven aan staat 'Gallery title', hier typ je de titel van je galerij. Als je de foto's hebt geselecteerd klik dan op 'Create & select'. Onderaan verschijnt nu de knop 'Upload X files'. 

Je moet de foto's een benaming geven anders zal de filenaam verschijnen boven de galerij. Ga naar het kopje 'Galerijen beheren' en klik op de galerij die je wilt invoegen. Nu zie je achter elke foto een invulvak waar in je de namen van de afbeeldingen kunt aanpassen. Klik op 'Aanpassingen opslaan'.

In de linker balk bovenaan staat 'Insert into page'. Bovenaan is een vak met de tekst 'Select a gallery' waar in je de galerij moet selecteren die je wilt invoegen. Daaronder heb je keuze uit verschillende layouts, de bovenste 4 kun je gratis gebruiken. Je kunt de instellingen aanpassen onder het kopje 'Customize display settings' boven aan de pagina. Klik op 'Insert gallery' er verschijnt nu een blok van NextGEN Gallery, met de knoppen 'Bewerken' en 'Verwijderen'. Maar je ziet geen foto's, dit klopt. Klik rechtsboven in je WordPress scherm op 'Voorbeeld' om te zien hoe je galerij eruit komt te zien.

Stap 3: Yoast SEO invullen

Focus keyphrases
Wij werken met Yoast SEO op onze websites. Dit is een makkelijke hulp om je google vindbaarheid te verbeteren. Onderaan de nieuwe blog staat een kolom met de titel 'Yoast SEO'. Je hebt hier verschillende invulvakken. Bij 'Focus keyphrases' schrijf je in een korte zin (het liefst geciteerd uit je blog) waar de post over gaat.

Google preview
Daarna zie je 'Google preview' dit is een vak dat laat zien hoe de post vindbaar wordt op google. Als je aanpassingen gaat maken in de op volgende vakken dan zul je zien dat de preview veranderd.

SEO-titel
Bij 'SEO-titel' hoef je niets toe te voegen, maar het kan soms net wat meer verduidelijken, nieuwsgierig maken of interesse wekken als je er nog een aantal woorden bij zet. Zorg altijd dat de groene balk die er onder loopt groen blijft. Als je te veel woorden toevoegt dan zal deze rood worden.

Slug
De 'Slug' is wat er achteraan de URL komt te staan. In ons geval, dit bericht heet 'Hoe upload ik een blog in WordPress' de slug wordt dan automatisch www.lightbulbdesign.nl/blog/hoe-upload-ik-een-blog-in-wordpress/. In de meeste gevallen zou ik dit dan ook niet aanpassen, check wel als je de blogtitel hebt veranderd of de slug mee is veranderd. Anders blijft er misschien de oude titel staan en dat is natuurlijk onhandig.

Meta-beschrijving
Als laatste invul vak staat er 'Meta-beschrijving' dit is de tekst die als inleiding wordt gebruikt op google. Schrijf hier in het kort waar je blog over gaat en gebruik zoveel mogelijk woorden uit je keyphrase, zorg wel dat het nog een normaal leesbare tekst is. Ook onder dit vak verschijnt een gekleurde balk tijdens het typen. Zorg dat die groen wordt of blijft.

SEO-analyse
Daarna komt het uitklapvak 'SEO-analyse'. Voor dit vak zie je een smiley naar aanleiding van hoe je de SEO hebt ingevuld. Als je het vak hebt uitgeklapt zie je groene, oranje en rode punten staan met daar achter tips hoe je ze kunt verbeteren. Pas dit zoveel mogelijk toe totdat de smiley groen wordt. Zoals je zelf waarschijnlijk begrijpt moet je tekst wel lopend blijven, je kunt beter een oranje smiley hebben met een lopende tekst dan een groene met onleesbare tekst voor bezoekers. De bezoekers zijn immers je potentiële consumenten, niet google.

Cornerstone content
Onder aan in het vak zie je 'Cornerstone content' deze kun je aan- of uitvinken. Cornerstone content houdt in dat de informatie in de geschreven blog erg belangrijk is voor je website in het algemeen. Google begrijpt dan beter waar jouw bedrijf of website over gaat. In ons geval ontwerpen we bijvoorbeeld visitekaartjes, blogs over visitekaartjes kunnen we dan ook markeren als cornerstone content. Echter een blog met tips voor SEO zullen we niet markeren, want dat is niet specifiek wat we doen.

Leesbaarheid
Als laatste zie je bovenaan onder 'Yoast SEO' nu twee smiley’s. Een groene bij SEO en hopelijk ook een groene bij 'Leesbaarheid'. Is die smiley nog niet groen? Klik dan op het tabblad en er zullen tips verschijnen om je tekst te verbeteren op het gebied van leesbaarheid.

Stap 4: Tags, Categorieën, Uitgelichte afbeelding en Publiceren

Publiceren
Rechts heb je een sidebar met verschillende invulvelden. Bovenaan heb je het vak 'Publiceren' met daaronder twee knoppen 'Concept opslaan' en 'Voorbeeld'. Als je de post opslaat als concept is die niet zichtbaar voor de buitenwereld maar zie je het wel in je berichtengalerij binnen WordPress. Achter de blogtitel staat dan dat het een concept is. Als je op 'Voorbeeld' klikt dan zal je blog verschijnen op je website, nog steeds is die dan niet zichtbaar voor je bezoekers. Je kunt dan kijken of je de goede koppen hebt gebruikt, de lay-out vindt kloppen of dat je meer enters tussen de alinea's wilt etc.

Daaronder staan verschillende kopjes, de belangrijkste hiervan is 'onmiddellijk publiceren'. Als je klikt op 'Bewerken' dan kun je de blog uitgesteld laten posten. Zo kunnen je blogs altijd online komen op hetzelfde moment zonder dat je er zelf aan hoeft te denken. Ook zie je de kleuren van 'Yoast SEO' bij 'Leesbaarheid' en 'SEO'. Nog iets verder naar beneden zie je 'Verplaatsen naar prullenbak', ik denk dat ik die niet hoef uit te leggen.

De belangrijkste knop in dit vak is 'Publiceren' als je hier op klikt dan zal de post op de website worden gezet. Zorg er dus goed voor dat je post helemaal klaar is en eruitziet zoals jij wilt voordat je hem post.

Categorieën
Hier klik je simpelweg aan in welke categorie jouw blog valt. Heb je nog geen categorieën? Voeg dan een nieuwe categorie toe bij 'Nieuwe categorie toevoegen'. Let er wel op dat je niet zomaar voor alles een categorie aan maakt, iets specifiekere informatie over het onderwerp kun je invoegen bij 'Tags'. Categorieën kunnen filters worden binnen je blog, een categorie is ook iets lastiger om te verwijderen. Bedenk dus goed wat het hoofdonderwerp is en of je meerdere posts over dit onderwerp zal gaan schrijven.

Tags
Hier kun je alle termen invullen waarop je wilt dat je blog gevonden kan worden. Ook kun je bijvoorbeeld bij een blog over social media verschillende social media benoemen.

Uitgelichte afbeelding
Helemaal onderaan zie je het vakje 'Uitgelichte afbeelding'. Klik op het linkje 'Uitgelichte afbeelding kiezen' en selecteer de afbeelding uit jouw media galerij. Dit is de 'hoofd' afbeelding die gezien gaat worden bij je blog. 

Stap 5: alles gecheckt? Uploadt je blog!

Heb je alles ingevuld? Heb je het voorbeeld bekeken? Als je blog helemaal naar wens is klik dan op 'Publiceren'! 

Dus, Stap 1: maak een nieuwe blog aan in het ‘Berichten venster’ en voeg je tekst toe. Daarna stap 2: maak een galerij aan en voeg deze toe in je tekst vak. Stap 3: vul ‘Yoast SEO’ in totdat de smiley’s groen zijn. Stap 4: uploadt een uitgelichte afbeelding, voeg tags en categorieën toe en bekijk je postvoorbeeld. Als laatste stap 5: publiceren maar!

Hopelijk begrijp je nu beter hoe je een blog uploadt in WordPress, mocht je vragen hebben over de inhoud stuur ons dan een berichtje of laat een reactie achter!

Geschreven door:

Freya

Freya

Hey! Ik ben Freya. Mijn passie ligt binnen het ontwerpen en vormgeven. Ik vind het erg leuk om te tekenen, nieuwe planten uit te zoeken en buiten te zijn. Gelukkig ben ik ook redelijk goed in communiceren en doe daarom onze Social Media en Tekstschrijven.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

LIGHTBULB 
_

Hey! Wij zijn Lightbulb. We maken betaalbare websites & logo’s voor jouw bedrijf. Daarnaast zijn we ook sterk in communicatie & huisstijl. Denk hierbij aan Social Media, coloring, branding. Eigenlijk alles wat jouw bedrijf op de kaart zet.